vad är en bimbolog?

Jag är din bimbolog på natten, på dagen, på bussen, varsom helst som tvivlet hoppar på dig. Vad är att vara människa? Hur nå varandet trots normerna? Hur nå glädjen utan egoism, utan ironi, utan falska förhoppningar och krånliga religioner, ritualer, terapier? Jag kan vägleda dig genom att ta fram din egen inre bimbo, den kraft som genom årtuseende missförståtts och missbrukats. Bimbon lever inom oss som en lekfull vän fylld av lust till livet, hon/han är din visa dåre. Ditt första steg mot ett nyansrikare varande.

torsdag 19 mars 2009

du skapar din väg medans du går

Jag måste varna dig. För varje ord jag ger dig, lägger du en bit av mig på din väg. Vi är härmed vandrare.

Jag känner dig. Omedveten söker du efter din väg, du längtar efter stenarna längs vägen, dom som markera skillnaden mellan det som är innanför och utanför.
Du plockar upp en sten, väger den i handen. Hur ser din sten ut? Hur känns den i handen? Vad ska du göra med den nu? Lägga tillbaka den? Kasta den? I så fall vart? Om du behåller den i handen, så bildas det ett gap på din väg. Är det en väg in i din väg? Eller en väg ut ur din väg? Är du bekväm på den väg du vandrar?

I ensamheten tränger din röst igenom. Hör. Jag hör dig i mellanraderna. För du är jag och jag är du. men inte genom orden utan i det tysta ekot av våra steg.

Inga kommentarer: