vad är en bimbolog?

Jag är din bimbolog på natten, på dagen, på bussen, varsom helst som tvivlet hoppar på dig. Vad är att vara människa? Hur nå varandet trots normerna? Hur nå glädjen utan egoism, utan ironi, utan falska förhoppningar och krånliga religioner, ritualer, terapier? Jag kan vägleda dig genom att ta fram din egen inre bimbo, den kraft som genom årtuseende missförståtts och missbrukats. Bimbon lever inom oss som en lekfull vän fylld av lust till livet, hon/han är din visa dåre. Ditt första steg mot ett nyansrikare varande.

måndag 5 januari 2009

är jag borta

är jag borta? är jag denna person som håller i micken i 10 minusgrader ute i stadsparken och sjunger there is no sunshine when Im gone. är jag dessa ord som går in i dina ögon och ner i magen. är jag den personen du gick förbi på gatan och som låog åt dig. de kallar mig galen. har ingen diagnos ändå är alla omkring experter. jag gav bort alla mina kläder igår. de var ändå inte mina. alla ville veta till vem, vem hade fått alla mina kläder. vad spelar det för roll. det kändes rätt då jag gick förbi jc hm mq och din kuk. alla hade de jagade ögon. jag ville bara hjälpa till. om de så gärna ville ha kläder så fick de mina. ingen tackade nej. alla tog och stoppade ner dem i sina påsar. ingen ville veta vad dessa kläder betydde för mig. jag kom hem fri. och mitt hem har inga möbler. än. de kommer. snart. hur vet jag inte. jag vet att med så mycke som folk vill ha så blir alltid nått eller någon över. om du känner dig ensam så gå ut på stan här i uppsala. gå fram till en man, sven, med texten avdöparen, låt honom välsigna dig med sina ord. han är galen. men är han borta? är han sin text, sina ord, sitt galenskap? och vart står du i allt detta? vad håller du i dina händer?
älskar du? känner du dig gudomlig? är jag borta om jag känner dig inom mig?

Inga kommentarer: