vad är en bimbolog?

Jag är din bimbolog på natten, på dagen, på bussen, varsom helst som tvivlet hoppar på dig. Vad är att vara människa? Hur nå varandet trots normerna? Hur nå glädjen utan egoism, utan ironi, utan falska förhoppningar och krånliga religioner, ritualer, terapier? Jag kan vägleda dig genom att ta fram din egen inre bimbo, den kraft som genom årtuseende missförståtts och missbrukats. Bimbon lever inom oss som en lekfull vän fylld av lust till livet, hon/han är din visa dåre. Ditt första steg mot ett nyansrikare varande.

söndag 10 januari 2010

Medvetandets organism eller hur du kan leva med dig själv



Det finns dem som jagar Jagets neurologiska grunder. För Jaget är själva grunden för att kunna vara medveten om att man är medveten. Medvetandets medvetenhet är alltså organismen ”människan” mest magiska gåta. Eller den hemliga koden till gudomlighet.

För länge sedan badade jag i ett grymt hav som skiljde mig från allt det jag älskade. Mina taniga ben svaldes av vattenmassorna och min plattbröstade överdel värmdes av sommarsolen. Jag stod med en kroppsdel i var sitt element.
Min kropp reproducerade elementerna. Jag grät. Längtan växte infrån.
Hörde morfar ropa genom oceaner av färgrika minnen. Såg farfar gråta minnernas poesi. Men de fanns inte där för att visa vägen. Jag höll på att bli kvinna.

Barnet dog gammal i ensamhet.
Den nya kvinnan föddes utan skinn. Endast Ebb och Flod kom för att prata med mig, ditskickade av månen bakom jorden.
Så sanden blev mitt skinn, flodernas urmynning mitt blod. Vinden min ande. Elden mitt sinne. Mina tankarna är vulkanernas lavaström. En röst från insidan. Rening utan skam och skuld.

Så föder jag mig själv, medveten om min medvetenhet i ett universum av Oss.

Inga kommentarer: