vad är en bimbolog?

Jag är din bimbolog på natten, på dagen, på bussen, varsom helst som tvivlet hoppar på dig. Vad är att vara människa? Hur nå varandet trots normerna? Hur nå glädjen utan egoism, utan ironi, utan falska förhoppningar och krånliga religioner, ritualer, terapier? Jag kan vägleda dig genom att ta fram din egen inre bimbo, den kraft som genom årtuseende missförståtts och missbrukats. Bimbon lever inom oss som en lekfull vän fylld av lust till livet, hon/han är din visa dåre. Ditt första steg mot ett nyansrikare varande.

tisdag 23 februari 2010

Norma och döden


Vi låg i sängen och pratade om det, om döden. Hon hade klappat döden i pälsen och sa att hon inte längre var rädd. Snart skulle hon dessutom ta på sig kläderna och gå till sin pojkvän och sitt lilla barn. Allt var som det skulle. Trodde hon. Och jag. Sedan insåg jag varför hon kommit hit.

Snusmumriken säger det på finlandssvenska ”det är därför som jag inte tar med mig något, det blir så tungt att bära”. Han eller hon, fortfarande oklart om det är en man i klänning eller en kvinna som röker pipa, vi säger därmed ”hen”, reser ensam. Ändå hinner hen spela sin munharmonika och glädja andra. Om hen reser ifrån sin frihet eller till den kan vi ju alltid diskutera senare. Men jag har aldrig henom som en ensam figur. Bara egen. Som om genom kontrollförlusten låter sig slungas ut i det okända, där kaos råder, där man är alltid sårbar. Som om varje dag vore den sista och därför inte hade råd att förlora livslusten.

Min väninna klädde på sig och vände sig om innan hon gick ut. Hon ville se om jag låg kvar. Utanför tog hon fram mobilen för att höra att pojkvännen och dottern var hemma.
Jag är varken rädd för livet eller döden. Därför att jag inte tror att man kan äga verkligheten. Man skapar helt enkelt sina vägar medans man går.
Jag ska nog lära mig att spela munharmonika i sommar.

1 kommentar:

kst sa...

Mystiken gör dig väldigt attraktiv.